Agilitykurs

Ja, nu så! Nu har jag varit på agiliykurs för Eva Bertilsson! 12-14, fredag,lördag,söndag... I fredags var det bara teori på kvällen mellan 18-20.30, men jag tränade lite med Lyra innan, för Tommy satte griller i huvudet på mig och sa att jag skulle starta henne på Sörmlandskuppen i Nykvarn på onsdag... Och ja,..det kan jag väl..det skulle vara kul att se vad hon kan..iofs har jag inte tränat så där jättemycket med henne..men hon är jäkligt lättlärd, så hon lär sig fort! :)

Jag har lärt mig en del denna helgen som jag måste träna på! Måste verkligen ta tag i Guccis hoppteknik nu med tanke på att hon har så kass avståndsbedömning... Men om jag tränar på de övningar som Eva tog upp så borde det ju funka!
  • Olika avstånd mellan hindrena
  • Olika höjder på hindrena
  • Olika hinder, exempelvis oxer, trippelbarr, vanliga hinder, hinder med typ hinkar under(dvs helkonstiga hinder). Allt för att hon ska lära sig att de kan se annorlunda ut, men att hon ska kunna ta dem ändå, utan att hoppa av två meter innan.
Och hörnen borde inte vara så svårt att lära henne heller! Bara jag är konsekvent med hur jag visar. Om jag tar upp min andra hand (den som är längst ifrån hunden) så betyder det att jag vill att hon ska komma in och göra ett byte, (ett halvt framförbyte) en "threadle". Om jag bara fortsätter att hålla ut min hand (den närmast hunden) och inte upp den andra så vill jag helt enkelt att hon ska ta det hinder som är där ute.... De borde ju vara jäte enkelt att lära henne. Bara jag är konsekvent som sagt :P

Men det har varit roligt och lärorikt faktiskt! Jag insåg dock att mycket av det som togs upp redan används av mig och Gucci. Så vi hade redan många av de tankar och ideér som togs upp. Men man lär sig som sagt alltid nåt nytt, och det har jag gjort! Det var bra att vi fick repetera stegen till framförbytena och att jag fick bli påmind om att man ska göra framförbytet så nära nästa hinder som möjligt! Vi hade en riktigt snygg danslektion inne i klubbstugan ;P haha!

Det roliga med Gucci är att hon inte blir trött av att träna agility. Jag tror att hon precis som jag tycker att det mera är en "lekgren". Det är iaf så jag har uppfattat oss.. Det går så mycket fortare att köra en agilitybana än att gå ett pass med elitlydnaden eller högreprogrammet i brukset till exempel.. Därför tror jag att jag tycker att det är mycket svårare att lära henne momenten i lydnaden än i agilityn.. Kan ha att göra med att mamma är en lydnad och bruksmänniska, så det är jag uppvuxen med.. Men lärde mig även som kan hjälpa mig med lydnaden på denna agilitykurs. Jag tror att jag har alldeles för stora krav på mig och Gucci i lydnaden..Jag måste göra det lika roligt som vi tycker att agilityn än! Tänkte mest på rutan. Där måste jag bryta ner momentet och göra det plättlätt! Måste minnas hur jag gjorde när jag lärde in rutan och nästan börja om från början..Vill ju att hon ska ha lika mycket glädje och fart i lydnaden också! Får se hur jag ska lösa det..önskar någon kunde komma och berätta det för mig! :P

I fredags var jag hos Nettis och Hamlin en liten stund efter kursen..ungefär typ så länge så att jag iaf skulle orka upp dagen efter för att åka till kursen ;p Det var trevligt! Johan fyllde gammal (24) så han fick en liten present, sen pratade vi (;Nettis, Johan, Johan, Kim och jag) mest hela kvällen.. Igår var vi ute och sprang efter kursen, det var jobbigt, men riktigt skönt. Vi sprang i ca23 minuter tror jag, med massa backar på spåret! Jag är imponerad över att jag klarade det så bra som jag gjorde, var inte jobbigt att andas någon gång alls! Sprang ju i torsdags också,det gick även det ganska bra! så det kanske har börjat bli en varannan dag grej nu, det skulle ju vara bra, för då kanske jag får bra kondition till slut, haha ;P Får se om det blir något springande imorgon då. :)

*Hmm * Jag har upptäckt att när jag väl har börjat skriva får jag svårt att sluta..Haha, det kanske inte var en så bra grej att skaffa blogg ändå ;P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0